Nowe zasady reklamowania wyrobów medycznych

W związku z dynamicznie rozwijającym się marketingiem, nierzadko dostajemy pytanie o granicę pomiędzy naruszeniem prawa a reklamowaniem wyrobów medycznych.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 roku o wyrobach medycznych (Dz.U. 2022 poz. 974) weszła w życie w dniu 26 maja. Określa między innymi zasady używania i utrzymania wyrobów oraz prowadzenia ich reklam i nadzoru.

W dniu 1 stycznia 2023 roku w życie wejdą nowe przepisy, które jasno wskazują na sposób i zasady reklamowania wyrobów medycznych. Regulacje w tym przedmiocie znajdują się w art. 54-61 w/w Ustawy. Zgodnie z przepisami reklama wyrobu kierowanego do publicznej wiadomości powinna zostać sformułowana w sposób zrozumiały dla laika – zasada ta odnosi się także do sformułowań medycznych i naukowych oraz przywołania między innymi badań naukowych. Co ważne, reklama wyrobu nie może wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód, co pozwoli na zwiększenie ochrony konsumentów. Ponadto reklama nie może zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych wyrobów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych wyrobów;

Nadzór nad reklamą wyrobów medycznych prowadzi Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz przez Głównego Inspektora Sanitarnego w pozostałym zakresie. W przypadku stwierdzenia przez Prezesa Urzędu naruszeń ma on uprawnienie do nakazania w drodze decyzji administracyjnej usunięcia stwierdzonych naruszeń, zaprzestanie publikowania, ukazywania się lub prowadzenia danej reklamy, lub publikację wydanej decyzji w miejscach lub środkach masowego przekazu, w których ukazała się dana reklama.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.