Ważny wyrok dla Pacjentów

Pacjenci podstawowej opieki zdrowotnej muszą mieć realną możliwość kontaktu z rejestracją placówki za pośrednictwem telefonu. Wyrok w tej sprawie zapadł pod koniec kwietnia w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie (Sygn. akt V SA/Wa 2642/22). W wyroku sędziowie po raz kolejny potwierdzili stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta.

W sprawie w 2022 roku było prowadzone przez Rzecznika Praw Pacjenta postępowanie mające na celu wyjaśnienie sytuacji mającej miejsce w jednej z placówek medycznych., w której to pacjenci mieli znacznie ograniczoną możliwość kontaktu telefonicznego – odbierano co piąte połączenie. W sprawie wypowiedział się Rzecznik Praw Pacjenta, zgodnie ze stanowiskiem którego powyższe narusza zbiorowe prawa pacjentów. Stanowisko to zostało potwierdzone w wyroku WSA z dnia 25 kwietnia 2023 roku.

Wyrok ten nie jest pierwszym odnoszącym się do wskazanego stanu faktycznego, bowiem już w 2022 roku WSA w Warszawie w wyroku z dnia 15 lutego 2022 roku (V SA/Wa 3197/21) przypomniał stanowisko organu, zgodnie z którym używając terminu „zbiorowych praw pacjentów” ustawodawca objął ochroną administracyjnoprawną prawa aktualnych i potencjalnych pacjentów, traktowanych jako zbiorowość – grupę zasługująca na szczególną ochronę. Tym samym ustanowił odrębny przedmiot ochrony, niezależny od ochrony praw indywidualnych pacjentów. O naruszeniu zbiorowych praw pacjentów możemy mówić wówczas, gdy skutki działań mogą zagrażać lub realizować się w sferze każdego potencjalnego pacjenta znajdującego się w podobnych okolicznościach.

Sąd  w pełni zgodził się ze stanowiskiem Rzecznika Praw Pacjenta1. W uzasadnieniu wyroku wskazał, że obowiązek zachowania należytej staranności dotyczy również zapewnienia możliwości rejestracji pacjentów. Placówka medyczna ma obowiązek zapewnić pacjentowi możliwość kontaktu telefonicznego, bez zbędnej zwłoki. Oznacza to, że połączenie telefoniczne powinno być odebrane od razu bądź po krótkim czasie oczekiwania. Przychodnia powinna zatem tak zorganizować swoją pracę, aby proces rejestracji telefonicznej był sprawny, a pacjenci nie spotykali się ograniczeniami w tym zakresie. Tym samym placówka medyczna jest zobowiązana zapewnić realną możliwość kontaktu, a nie możliwość iluzoryczną, czy też znacznie utrudnioną.

https://www.rp.pl/zdrowie/art38465761-kolejny-wazny-wyrok-dla-pacjentow-chodzi-o-kontakt-z-przychodnia

https://www.gov.pl/web/rpp/prawo-po-stronie-pacjenta-przychodnia-podstawowej-opieki-zdrowotnej-ma-obowiazek-zapewnic-pacjentowi-kontakt-telefoniczny